Ajankohtaista

Kotikunnaassa viihtyvät tutkitusti niin asukkaat kuin työntekijät

Julkaistu ma kesäk. 03 13:39:00 2024

Kotikunnas sai erittäin positiivista palautetta asukkailtaan ja heidän omaisiltaan. Viimeisimpien tyytyväisyyskyselyiden tulokset osoittavat, että asukkaat kokevat saavansa laadukasta hoivaa ja elävänsä turvallisessa, kodinomaisessa ympäristössä. Kotikunnaan kaikkien yksiköiden yhteinen NPS on 74. NPS on suositteluindeksi, jolla pystytään kuvaamaan, kuinka todennäköisesti asiakas suosittelisi esimerkiksi yrityksen palveluja muille.

– Jos ajatellaan yleisemmällä tasolla, niin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan ympärivuorokautisen palveluasumisen keskiarvo koko maassa on NPS 36 (asteikko -100 - +100). Tuloksemme on siis käsittämättömän hyvä ja Kotikunnasta suositellaan vahvasti asumispaikkana, iloitsee toiminnanjohtaja Pilvi Heiskanen.

Kotikunnan arvomaailmaan kuuluvat voimavaralähtöisyys, yhteisöllisyys, arvonanto, rohkea uudistaminen sekä turvallinen ja kodikas ympäristö. Arvojen toteutuminen näkyi kyselyiden tuloksissa eli arvojen mukaista toimintaa toteutetaan päivittäin.

– Henkilökuntaakin kiiteltiin vuolaasti. Panostamme henkilökohtaisen hoidon laatuun. Jokainen asukas kohdataan yksilönä, ja heidän tarpeensa ja toiveensa otetaan huomioon hoitosuunnitelmissa. Henkilökunta on koulutettu luomaan jokaiselle asukkaalle mahdollisimman mielekäs ja virikkeellisen arki, Heiskanen jatkaa.

 

Henkilöstö kokee voivansa työskennellä Kotikunnaassa arvojensa mukaisesti

Myös yhdistyksen työntekijöiden tyytyväisyyskyselyssä annettiin poikkeuksellisen hyviä arvioita työpaikan ilmapiiristä ja työolosuhteista. Kyselyn tulokset osoittivat, että työntekijät kokevat työpaikkansa ilmapiirin positiivisena ja tukevana.

- Henkilöstö kokee saavansa tehdä merkityksellistä ja arvojensa mukaista työtä. Myös työvuorot pyritään suunnittelemaan siten, että jokainen työntekijä saa riittävästi lepoa ja palautumisaikaa. Tämäkin näkyy suoraan työtyytyväisyyden korkeina lukemina. Työntekijöiden NPS-luku oli 54, joka sekin on aivan huikea, palvelupäällikkö Katja Essén hehkuttelee.

- Korkeat tyytyväisyysluvut on hieno esimerkki siitä, miten sitoutuminen laatuun ja ihmisten hyvinvointiin voi johtaa upeisiin tuloksiin. Turun Lähimmäispalveluyhdistys virittelee tietä muille alan toimijoille ja asettaa samalla korkean standardin niin työpaikkana kuin palvelutalona.

Takaisin Ajankohtaista-sivulle »

Seuraa meitä somessa