
Kotikunnaan asiakas- ja omaistyytyväisyyskysely 2024 – tulokset ja kehityssuunnat
Vuoden 2024 lopulla toteutetun asiakas- ja omaistyytyväisyyskyselyn tavoitteena oli selvittää asukkaidemme ja heidän läheistensä kokemuksia sekä verrata tuloksia edellisvuoteen.
Julkaistu ma huhtik. 28 12:32:00 2025
Kysely toteutettiin toista kertaa ulkopuolisen asiantuntijatahon toimesta yhdistyksen toimeksiannosta. Kyselylomake oli sama kuin vuonna 2023, mikä mahdollisti suoran vertailun.
Vastauksia saatiin aktiivisesti koko Kotikunnaasta. Tulokset ilahduttavat: asukkaat ja omaiset viihtyvät palveluidemme piirissä, ja saatu palaute tuo meille sekä iloa että arvokkaita kehittämisen suuntaviivoja.
Keskeiset tulokset
- Kokonaiskeskiarvo: 4,52 / 5 (2023: 4,44 / 5)
- Suositteluindeksi (NPS): 71 (2023: 74)
- Asukkaiden toiveiden huomiointi arjessa: 4,68 / 5
Kotikunnaan NPS ylittää lähes kaksinkertaisesti ympärivuorokautisen hoivan kansallisen keskiarvon (THL 2024: NPS 36). NPS:n avulla pystytään kuvaamaan, kuinka todennäköisesti asiakas suosittelisi esimerkiksi yrityksen palveluja muille.
Yksiköittäin
- Sylvi-koti ja Hoitokoti Venla: erinomainen kehitys – korkeat arvosanat sekä tyytyväisyydessä että suosittelussa
- Kaisla ja Asuinkoti: säilyttivät hyvän tasonsa, vaikka tuloksissa oli pientä laskua
- Väinö: vastaajaryhmän muutokset vaikuttivat vertailtavuuteen – kokonaistaso pysyi silti hyvänä
- Päiväpaikka Villa: erittäin tyytyväiset vastaajat edelleen – NPS 81 (2023: 94), kouluarvosana 9,48 (2023: 9,63)
Vaikka joissain yksiköissä nähtiin pientä laskua edellisvuoteen verrattuna, kokonaisuus pysyi vahvana. Kehitämme jatkossakin toimintaamme vastaamaan asiakkaiden ja omaisten odotuksia yhä paremmin.
Kehittämiskohteet
- Henkilöstön vahvempi tukeminen arjen vuorovaikutustilanteissa
- Viestinnän yhtenäistäminen ja tiedonkulun varmistaminen
Omaisten uutiskirje sai erityiskiitosta – sen koettiin lisäävän yhteisöllisyyttä ja parantavan tiedonsaantia.
Vuoden 2025 kehitystoimia
- Omaistenillat – mahdollistetaan näissä avoin vuoropuhelu, myös haastavista aiheista
- Perehdytyksen ja henkilöstön tuen vahvistaminen
Kyselytulokset osoittavat, että olemme oikealla tiellä. Laadukas arki rakentuu kuitenkin jatkuvasta kuuntelusta, avoimuudesta ja kehittämisestä.
Lämmin kiitos vielä kerran luottamuksestanne ja palautteestanne – se on meille korvaamattoman arvokasta.