Ajankohtaista

Kotikunnaan asiakas- ja omaistyytyväisyyskysely 2024 – tulokset ja kehityssuunnat

Vuoden 2024 lopulla toteutetun asiakas- ja omaistyytyväisyyskyselyn tavoitteena oli selvittää asukkaidemme ja heidän läheistensä kokemuksia sekä verrata tuloksia edellisvuoteen.

Julkaistu ma huhtik. 28 12:32:00 2025

Kysely toteutettiin toista kertaa ulkopuolisen asiantuntijatahon toimesta yhdistyksen toimeksiannosta. Kyselylomake oli sama kuin vuonna 2023, mikä mahdollisti suoran vertailun.

Vastauksia saatiin aktiivisesti koko Kotikunnaasta. Tulokset ilahduttavat: asukkaat ja omaiset viihtyvät palveluidemme piirissä, ja saatu palaute tuo meille sekä iloa että arvokkaita kehittämisen suuntaviivoja.

Keskeiset tulokset

 

  • Kokonaiskeskiarvo: 4,52 / 5 (2023: 4,44 / 5)
  • Suositteluindeksi (NPS): 71 (2023: 74)
  • Asukkaiden toiveiden huomiointi arjessa: 4,68 / 5

Kotikunnaan NPS ylittää lähes kaksinkertaisesti ympärivuorokautisen hoivan kansallisen keskiarvon (THL 2024: NPS 36). NPS:n avulla pystytään kuvaamaan, kuinka todennäköisesti asiakas suosittelisi esimerkiksi yrityksen palveluja muille.

Yksiköittäin

  • Sylvi-koti ja Hoitokoti Venla: erinomainen kehitys – korkeat arvosanat sekä tyytyväisyydessä että suosittelussa
  • Kaisla ja Asuinkoti: säilyttivät hyvän tasonsa, vaikka tuloksissa oli pientä laskua
  • Väinö: vastaajaryhmän muutokset vaikuttivat vertailtavuuteen – kokonaistaso pysyi silti hyvänä
  • Päiväpaikka Villa: erittäin tyytyväiset vastaajat edelleen – NPS 81 (2023: 94), kouluarvosana 9,48 (2023: 9,63)

Vaikka joissain yksiköissä nähtiin pientä laskua edellisvuoteen verrattuna, kokonaisuus pysyi vahvana. Kehitämme jatkossakin toimintaamme vastaamaan asiakkaiden ja omaisten odotuksia yhä paremmin.

Kehittämiskohteet

  • Henkilöstön vahvempi tukeminen arjen vuorovaikutustilanteissa
  • Viestinnän yhtenäistäminen ja tiedonkulun varmistaminen

Omaisten uutiskirje sai erityiskiitosta – sen koettiin lisäävän yhteisöllisyyttä ja parantavan tiedonsaantia.

Vuoden 2025 kehitystoimia

  • Omaistenillat – mahdollistetaan näissä avoin vuoropuhelu, myös haastavista aiheista
  • Perehdytyksen ja henkilöstön tuen vahvistaminen

Kyselytulokset osoittavat, että olemme oikealla tiellä. Laadukas arki rakentuu kuitenkin jatkuvasta kuuntelusta, avoimuudesta ja kehittämisestä.

Lämmin kiitos vielä kerran luottamuksestanne ja palautteestanne – se on meille korvaamattoman arvokasta.

Takaisin Ajankohtaista-sivulle »

Seuraa meitä somessa